HET IS WEER VASTENTIJD

De vastentijd wordt ook wel lijdenstijd genoemd. Het is een periode van inkeer en nadenken o.a. door gebed en vasten. Iedereen zal de 40-dagentijd op een andere manier beleven. Je bent daar geheel vrij in. Het kan fijn zijn om in deze gehaaste wereld, in de drukte van alle dag even gas terug te nemen en na te denken of de bidden.

Vasten is: ergens vanaf zien, je iets onthouden. Dat kan snoep of koek zijn, maar ook vlees of vis, alcohol of sigaretten, maar ook de middagmaaltijd, het toetje of ‘n extra keertje opscheppen. Er zijn veel manieren, nergens staat voorgeschreven wat wel en niet mag.

Vasten kan ook zijn: ietsje meer doen, een schepje er bovenop doen, ten gunste van de mensen die het echt nodig hebben.

Waar het om gaat is dat je iets niet neemt dat voor jou een extraatje of een luxe is, en dat je op die manier nadenkt over de ongelijke verdeling van rijkdom en armoede, het onrecht in de wereld.

Zoals Jezus mee leed met de mensen in zijn tijd, tot Zijn dood toe, zo kunnen wij in de vastentijd mee lijden met de mensen in onze tijd.

Maar in de bijbel staat een verhaal van een profeet die ons daarop misschien wel het antwoord kan geven.
Wat zou dat nu weer zijn, een profeet? Dat is iemand die heel vroeger leefde en de stem van God hoorde.
De profeet, in dit geval Elia, vertelde de mensen wat hij van God hoorde, vaak was het een boodschap van God,
wat de mensen moesten doen, of wat er ging gebeuren.

Zo genoeg over de profeet, nu in het kort het verhaal:

Elia dus, ging eens op zoek naar God. Hij zocht God in een grote storm met onweer, maar daar was God niet.
Toen zocht Elia God in een aardbeving, en ook daar was God niet. Als laatste zocht hij God in het vuur, en nee hoor, ook daar geen God. En weet je waar hij God tenslotte vond? In de

Ook bij ons is altijd veel lawaai. Denk maar eens aan het zwembad of school, en al die mensen met hun smartphones, als je die aan hebt staan gaan er steeds maar allerlei piepjes en tingeltjes af. Je hoort alleen maar lawaai. Probeer dan maar eens een stil plekje te vinden. Meestal moet je dan de natuur in (wel zonder je mobiel !)
Als je dan gaat praten met Jezus in die stilte hoor je Hem misschien wel tegen je praten! Net als die profeet Elia.

Hoe je God nog meer kunt vinden kun je uitvinden als je deze rebus oplost.

 

……………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………

Voor meer regionieuws ? kijk op de website

Copyright © 2004-2019. OLV Praesentatie Anna Paulowna.